Заповеди читателя


Бережи книги!


1. Носи книги в папці або обгорнутими папером.

2. Вдома відведи їм визначене місце на книжковій полиці.

3. Читай книги за чистим столом і з чистими руками.

4. Перевертайте сторінки книги за правий верхній куток.

5. Щоб не загубити місце в книзі, де ти закінчив читати, вклади закладку.

6. Прочитані книги поверни до бібліотеки. Їх чекають інші читачі.

7. Не перегинай книгу під час читання.

8. Якщо книга порвалась—обов'язково підклей її!

 

Поради бібліотекаря


Не читай всі книги на один лад. Спосіб читання повинен відповідати меті читання.

При читанні для освіти

 · Пам'ятай, що читання - найважливіша, потрібна, серйозна робота.

· Хоча б одну з читаних тобою книг читай з опрацьовуванням.

· Не жалій на читання ні сил, ні часу: оплатиться з лишком.

· Борися з лінню мислення і уяви.

· Не кидай книгу недочитаної без причин.

· Не зви інших на допомогу, напружуй всі сили, щоб зрозуміти вміст книги. Самодіяльність перш за все.

· Де треба - примушуй працювати уяві.

· Хочеш добре читати з опрацьовуванням -читай з ручкою в руці: роблячи конспект, замітки, виписування.

· Читай не тільки «зліва направо», але і «справа наліво - повертайся до прочитаного.

Раніше добре зрозумій, а потім критикуй.

Керуйся яким-небудь планом  самоосвіти

Читай хоча б небагато, але обґрунтовано.

Читай необхідне, найпотрібніше, хоча і нецікаве.

Керуйся яким-небудь планом читання.

· Хороша книга - і вихователь і вчитель, і товариш.

· Якщо хочеш поговорити з кимось - відкрий книгу.

· Якщо ти занудьгував - візьми книгу.

· Якщо хочеш одержати пораду - відшукай її у книзі.

· Якщо прагнеш знайти друга - подружися з книгою.

· Якщо мрієш статі справжньою людиною -читай книги.

· Якщо хочеш відчути безмежні можливості людського розуму - працюй з книгою.

Любіть книгу... Вона полегшить вам життя... Вона навчить вас поважати і людину і самих себе, вона окрилює розум і серце почуттям любові до світу, до людини.

І ніякі телевізори і магнітофони, ніякі комп'ю­тери і ігрові автомати не замінять нам книгу. 

Як вибрати книгу для читання

Зайшовши у бібліотеку, треба звернутись до ка­талогів. У перекладі з грецької “каталог” означає «перелік». Отже, каталог - це перелік усіх книг, які є в бібліотеці.

Каталог необхідний кожній бібліотеці, він служить посередником між книгою і читачем. Переглядаючи каталог, читач дізнається, чи є в бібліотеці потрібна йому книга, які книги є в бібліотеці по даній темі, які книги конкретного автора можна прочитати в цій бібліотеці.

Залежно від свого читацького призначення каталоги бувають алфавітні й систематичні. До якого звернутись, залежить від того, що знає читач про книгу.

1. У картотеках картки з назвами книг підібрані за окремими темами.

2. На книжкових виставках ти завжди знайдеш цікаві книги.

3. Переглянь бібліографічні покажчики. Це книги про книги. У них ти завжди знайдеш анотації - короткі розповіді про хороші книги і поради, про що і що читати.

Ти можеш сам вибрати книгу з полиць від­критого доступу.

Як конспектувати книжку, статтю

 Конспект - це стислий виклад змісту статті чи книжки. Від тез конспект відрізняється тим, що поряд з основним и даними тексту в ньому коротко наводяться докази цих положень і висновки. Види конспектів

а)  текстуальний: основні положення твору, докази і висновки передаються словами автора, тобто цитатами;

б)  вільний - це переказ основного змісту книги (статті) своїми словами;

в)  змішаний - найчастіше використовуваний вид, при якому вільний переказ змісту поєднується із цитуванням.

Правила конспектування

1. Запиши автора і назву статті чи книжки, яку конспектуєш. Виділи їх більшим шрифтом.

2. Під час конспектування статті напиши, в якому журналі, збірнику або в якій газеті її вміщено.

3. Складай конспект після того, як продумав план тексту.

4. Записуй тільки основне: спочатку головну думку, потім (дуже стисло) - докази і приклади.

5. Намагайся, щоб записи були чіткими, змістовними і лаконічними. Для цього використовуй схеми, таблиці.

6. Для зручності користування конспектом, підкреслюй найважливіші думки, навіть окремі фрази, словосполучення, слова; до розділів і підрозділів підбирай заголовки.

7. Цитуй правильно і точно, зазначай сторінку, з якої взято цитату.

8. Роби помітки, які виявляють твоє ставлення до того, що конспектуєш. Використовуй для цього свої умовні позначки, а також подані нижче:

а)  знак оклику на полях - дуже добре;

б)  знак питання - здивування, незгода з автором, нерозуміння якоїсь думки.

Вчися конспектувати відразу начисто.

Як працювати з довідковою літературою

Друзі! Навіть найрозумніша людина в світі не може пам'ятати великі події сучасного та минулого, численні дати, цифри, факти.

Доповнюють пам'ять людини книги, які все знають - словники, довідники, енциклопедії. Ці книги - друзі нашої пам'яті, вони дають відповідь на будь-яке питання.

Як же ці книги побудовані? Як ними користуватися в роботі? Найпростіші з них - словники. У них зібрані слова, розташовані в алфавітному порядку. Найбільшим попитом користується орфографічний словник. Майже всі ми ним користуємося, коли не знаємо, як писати те чи інше слово. Коли ж вас цікавитиме значення слова, історія його походження, то користуйтеся «Тлумачним словником». Прикладом «Тлумачного словника» є словник російського вченого і письменника В. Даля, автор словника зібрав 200 000 слів. Кожне слово має пояснення і тлу­мачення. Цей словник надає велику допомогу при читанні російської дореволюційної літератури, пояснює слова, які нам сьогодні незрозумілі.

При читанні газет та журналів ви часто зустрічаєтесь зі словами, які прийшли з інших мов народів світу - тут вам допоможе «Словник іншомовних слів».

Кожен учень повинен мати відповідні навички роботи зі словником. Уважно переглядайте передмову до словників, знайомтеся з умовними позначками.

Нашим добрим помічником є енциклопедія. Само слово взяте з грецької мови і означає: «коло знань». У наш час енциклопедіями називають книги, в яких коротко викладено у певній системі наукові дані про науку, техніку, культуру, природу, мистецтво та ін. У більшості матеріал в енциклопедіях розміщено в алфавіт­ному порядку.

 

Як працювати з підручником

1. Прочитай весь заданий текст, глибоко вдумуючись у його зміст. Пам'ятай, що читання підручника без напруження думки - марна трата часу.

2. Працюй завжди з ручкою або олівцем у руках.

3. Засвоєнню допоможуть схематичні малюнки й записи.

4. Поділи в думці текст на частини і знайди основну думку.

5. Читаючи текст, пов'язуй його з часом, картою, графіком, схемами підручника. Пам'ятай, що без хронології та карти немає історії.

6. Порівнюй, зіставляй вивчений матеріал, факти, явища з іншим.

7. Складай короткий усний (письмовий) план прочитаного.

8. Намагайся в тексті знайти відповідь на кожне запитання, наведене в кінці параграфа.

9. Привчай себе до самоконтролю: обов'язково перекажи вголос або про себе заданий матеріал, спочатку по частинах, а потім у цілому весь параграф. Роби це так, щоб словам було тісно, а думкам просторо.

10. Виконуй завжди домашнє завдання.

11. Долай труднощі, а не тікай від них. Працюй систематично і наполегливо над книжкою.

Записуй тільки основне: спочатку головну думку, потім (дуже стисло) - докази і приклади.

12. Намагайся, щоб записи були чіткими, змістовними і лаконічними. Для цього використовуй схеми, таблиці.

13. Для зручності користування конспектом, підкреслюй найважливіші думки, навіть окремі фрази, словосполучення, слова; до розділів і підрозділів підбирай заголовки.

14. Цитуй правильно і точно, зазначай сторінку, з якої взято цитату.

15. Роби помітки, які виявляють твоє ставлення до того, що конспектуєш. Використовуй для цього свої умовні позначки, а також подані нижче:

а)  знак оклику на полях - дуже добре;

б)  знак питання - здивування, незгода з автором, нерозуміння якоїсь думки.

Вчися конспектувати відразу начисто.

Як читати газету

 1. Читай газету щодня.

2. Газети розкажуть тобі про найважливіші події, що відбуваються у нашій країні і в усьому світі.

3. Перед тим як почати читати газету, переглянь заголовки всіх статей - це допоможе тобі вибрати в ній найцікавіший матеріал.

4. При читанні газет користуйся картою. Знайди на ній ті місця, про які прочитав у газеті.

5. Пояснення незрозумілих слів знайди у словнику, або запитай у вчителя, бібліотекаря.

Візьми книгу про те, що особливо зацікавило тебе при читанні газети.

Як скласти тези

 1. Попередньо переглянути статтю, продумати тему, яку ви ставите перед собою, розпочинаючи її опрацювання.

2. Уважно прочитати статтю, визначити її основну думку.

3. Поділити статтю на смислові частини, визначити всі мікротеми.

4. Сформулювати пункти плану, логічно пов'язати їх між собою.

5. Сприймаючи текстову інформацію, намагатися чітко уявити, що є важливим для автора, а що для вас - як читача.

6. Вибрати для тез основні ідеї, та положення, відділивши важливі деталі від подробиць, написати їх словами автора або власними словами, розмістивши їх у певній послідовності.

Керуватися найголовнішим принципом нотування чужого тексту - не допускати перекручень змісту.

Як написати реферат

Реферат (від лат. - «доповідаю»).

1. Визначити тему.

2. Підібрати літературу:

а)  документи, першоджерела;

б)  монографії, довідники, збірники;

в)  газетні та журнальні матеріали.

3. Ґрунтово вивчити літературу.

4. Скласти первісний варіант плану майбутнього реферату.

5. Виділити основні питання.

6. Систематизувати опрацьований матеріал.

7. Остаточно продумати та уточнити план реферату. Обов'язково включити в план актуальні теми і їх значення.

8. Написати реферат.

В кінці реферату слід подати список використаної літератури.